Friflyg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Friflygmöte 2016

2 posters

Gå ner

Friflygmöte 2016 Empty Friflygmöte 2016

Inlägg  Pelle ons jan 20, 2016 9:54 pm

Protokoll, Friflygmöte i Norberg 28/2 2015. 15:00-17:00
Plats: Hos Per Findahl
§1 Mötets öppnande
§2 Val av sekreterare och justerare
- Sekreterare: Robert Hellgren
- Justerare: Kosma Huber & Inge Sundstedt
§3 Genomgång av mötes protokoll från 2014
§4 Pelle presenterade verksamhetsberättelsen 2014
§5 Pelle presenterar tankar runt ekonomin
- Friflyg fick in 9400 kr genom startavgifter 2014 sedan dubblar SMFF Friflygs pott, det slutar på 18800 kr.
- Varje landslag får ca. 7000 kr från Förbundet för landslagsverksamhet 2015.
- Så landslaget som åker till Mongoliet får iaf. Startavgifter och bankett betald.
- Samma belopp som ifjol som ska betalas in per startande i Friflyg till SMFF (Friflyg grenen), 100 kr för FAI klasser och 20 kr för småklasser.
§6 Inge presenterar tankar runt Bredds verksamhet
- En film är framtagen för att presentera vår verksamhet på ett enkelt sett för nybörjare
- Ett KPG projekt pågår som Inge driver, han har tagit hjälp av Erik Huss att ta fram en byggsats.
(35-40 sek flygtid).
- Bredd har varit med på mässor mm för att presentera vår verksamhet.
- Modellflygnytt har gått ner från 6 till 5 nummer, även 2015 blir det 5 nummer.
- Göran Larsson vill slå ett slag för 36 highstart – Göran var ej på plats för att visa klassen tyvärr.
- Pelle visar en flyer som han gjort till FAI där han visar på Norbergs FKs verksamhet med KPG för skolungdommar
§7 Pelle presenterar tankar runt Elits verksamhet
- Elit har för 2015 valt att sattsa på ett stort Landslagsläger på Bosön på helgen v.8.
- Elit kommer att få fyllas i under 2015 och man kommer efter detta kunna ta del av utbildningar mm. från Elit grenen från SMFF. Till hösten kommer det också bli ett läger på Bosön.
§8 Tävlingar, hur är gången när vi ansöker om tävlingssanktion samt betalar in tävlingsavgiften, repetition!
- Arrangörer som vill arrangera en tävling skall skicka in sin ansökan till Pelle, Eddy och Kansliet.
- När man hållt en tävling ska man beställa en faktura från kansliet på tävlingsavgiften, 100 kr för F1A, F1B, F1C, F1D. För småklasser är kostnaden 20 kr per klass, dessa avgifter gäller för seniorer, juniorer är gratis.
§9 Tävlingskalendern 2015 presenteras.
- Inge tar kontakt med Tomas Malmesäter som kan lägga in hela kalendern på SMFFs kalender på hemsidan.
- Solstaträffen krockar tyvärr med Friflyg VM i Mongoliet.
§10 Landslagen 2015
- Pelle visade laget i verksamhetsberättelsen
§11 Plan för 2015 diskuteras
- Vi måste försöka få med juniorer på tävlingar då tävlingarna som arrangeras i år inte är lika viktiga för de som vi vara med i landslaget, då vi ändrat uttagningssystem och går efter World cup listan.
- Inge nämnde att vi kanske skulle sattsa på en en alt. två tävlingar där alla klubbar försöker komma och få med sig juniorer mm.
- Pelle ska försöka genomföra ett skol SM för KPG under 2015.
- Det var kul att Posttävlingen var igång igen 2015, men tyvärr så hade Gladiatorerna problem med sin hemsida. Men vi skulle vilja att Gladiatorerna gör ett nytt försök 2016.
- Initiera ett försök att arrangera en posttävling senare under 2015.
§12 CIAM mötet i april, Pelle presenterar vad som ska röstas om, förbered gärna genom att titta på FAI´s sida med alla förslag som berör friflyg.
- England har lämnat in 3 förslag för att göra flyofferna mindre, tjockare lina, större flagga samt att man inte får släppa linan. Dessa förlag kommer Pelle röst nej till då mötet anser dessa vara dåliga förslag.
- Andra förslag som kommer läggas är att man går ner från 7 till 5 perioder och höjer flygtiden i den sista perioden.
- Även att arrangera gruppflyoffer där man delar in två grupper där man tar tid på varandra. Vi har kollat lite på reglerna runt detta förslag.
Sverige kommer rösta nej på samtliga förslag på att ändra modellerna på något sätt.
§13 Motioner till Förbundsmötet
- Inga motioner inlämnade vad detta mötet vet om
§14 Övriga frågor



Dagordning, friflygmöte i Norberg 27/2 2016. Ca 15:00 till ca 17:00 (Direkt efter Norbergsträffen)
Platsen blir Tekniksalen i Centralskolan eller hemma hos Pelle

• Mötets öppnande
• Val av sekreterare och justerare
• Föregående mötes protokoll läses upp
• Pelle presenterar verksamhetsberättelsen 2015
• Plan för 2016 diskuteras
• Ny klass E 36/F1S
• Pelle presenterar tankar runt ekonomin
• Inge presenterar tankar runt Bredds verksamhet
• Pelle presenterar tankar runt Elits verksamhet
• Tävlingskalendern 2016 presenteras.
• Landslagen 2016
• CIAM mötet i april
• Motioner till Förbundsmötet
• Övriga frågor


Pelle

Antal inlägg : 9
Registreringsdatum : 09-12-18

Till överst på sidan Gå ner

Friflygmöte 2016 Empty Har tänkt flyga litet modernt friflyg

Inlägg  Ingvar lör feb 13, 2016 2:31 pm

Hej!
E-36 eller F1S ? Jag ser att det är E-36 man valt för lilla friflygcupen, men tydligen är det samma modeller som F1S bara annan motortid.

Jag har tuggat runt litet för att kanske finna en ritning till något skapligt lättbyggt och klä så den klarar stubbåker, men det är inte så att jag funnit något som tilltalar mig.

Tillgänglighet på info och en eller annan ritning skulle nog kunna gynna friflyget. Som jag ser det så är elmotor betydligt enklare att använda än gummimotor.

Fundera gärna på detta vid mötet i Norberg 27/2.

Som jämförelse är linflyget på frammarsch, inte minst med nya "enkla" tävlingsklasser som t.ex. Weatherman Speed. Det finns ett aktivt forum, det finns ett stort närverk, det finns en bra gemenskap och uppdaterade web-sidor.

Med vänlig hälsning, / Ingvar, SWE 60764, snart pensionär med tid över till hobbies
Ingvar
Ingvar

Antal inlägg : 16
Registreringsdatum : 09-12-19
Ort : Brämhult/Borås

Till överst på sidan Gå ner

Friflygmöte 2016 Empty Norbergsträffen och Friflygmöte

Inlägg  Pelle mån feb 22, 2016 11:41 am

Hej Allihopa !



Vill bara påminna om Norbergsträffen nu på lördag. I Uppsala hade vi vår första F1S tävling, nya lilla El klassen, verkar intressant. Fler väntas komma och flyga klassen i Norberg, kom och utmana ! Efter Norbergsträffen kör vi årets friflygmöte. Dagordningen har jag skickat ut tidigare. Vi försöker klara av mötet på en dryg timme. jag är tacksam om du mailar mig om du tänker deltaga i mötet eftersom jag måste hitta lämplig lokal beroende på hur många vi blir.



Ha det så fint !



Pelle

Och svar till Ingvar. Det är en hel del piloter som flyger F1S och bygger modeller. Kontakta Tommy Eriksson, Inge Sundstedt, Håkan Broberg, David Thorsén. De har bra med tips.
Och klassen heter numera F1S, det är nog den vi ska använda i cupen.

Pelle

Antal inlägg : 9
Registreringsdatum : 09-12-18

Till överst på sidan Gå ner

Friflygmöte 2016 Empty En Joulebox är på väg till mig över pölen

Inlägg  Ingvar tis feb 23, 2016 11:40 pm

Hej!
Trodde detta forum var stendött... allting och alla utom jag är ju på facebook numera...

Tommy hänvisade till Inge.

Jo - Inge rekommenderar Joulebox. Jag har beställt en byggsats komplett med allt utom accar. Den blir kanske klar till Vårmaxen som jag bara har en timmas bilväg till.

Hörde från Inge att Solstaträffen är i farozonen då modellflyg inte harmonierar med naturreservat...

Flygs det inte FAI-klasser på Ölands Alvar ? Eller var det förr som friflygarna skrämde ihjäl djuren med sina ljudlösa segelmodeller och trampade ner all växtlighet?

bästa hälsningar / Ingvar
Ingvar
Ingvar

Antal inlägg : 16
Registreringsdatum : 09-12-19
Ort : Brämhult/Borås

Till överst på sidan Gå ner

Friflygmöte 2016 Empty Sv: Friflygmöte 2016

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet