Friflyg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Friflyg 2016

Gå ner

Friflyg 2016 Empty Friflyg 2016

Inlägg  ÄRBE tis nov 03, 2015 3:34 pm

Ett litet påminnelsemail att det kommer ett nytt friflygår 2016 !
Det jag är intresserad av just nu är att ni alla arrangerar tävlingar under nästa år ! Vi har tyvärr en vikande trend tävlingar och antal deltagare, vi måste alla ta vårt ansvar här och försöka ändra den trenden ! Två anledningar, naturligtvis så är vi få blir tävlandet inte så kul, men också det drabbar vår ekonomi hårt. Hösten har varit tuff med flera inställda tävlingar på grund av väta och att vi inte fått tävla på Brattforsheden, vi måste vända detta till nästa år ! Även inomhusflygarna har det tufft med få deltagare och dyra hallar.

Så se till att 2016 blir ett rekordår med antalet tävlingar, kör småklasstävlingar/ 2-tävlingar för att locka ut nya och gamla flygare. Skicka alla era ansökningar till mig och Eddy så gör han iordning kalender inför nästa år. Det vi vet i skrivande stund är att vi kommer köra två världscuptävlingar från svenska håll, en i Finland i mars och sedan sedvanliga rinkabyveckan i juli. En fundering som Thorvald och jag har är SM i de stora FAI klasserna. Det är mycket jobb att som Thorvald boka Rinkaby för SM. När det sedan kommer 10 personer så känns det inte så kul att arrangera. Vi vill att alla funderar "Outside the box" och kommer på något som kan göra att fler kommer på SM. Vi tar gärna emot ideer och/eller arrangörer för ett SM som drar mer folk ! I skrivande stund har vi alltså ingen arrangör för SM 2016 i utomhusklasserna. Jag vet att Inomhus också brottas med få deltagare på tävlingarna. Vad kan vi göra för att locka fler ?

Jag tittar just nu på listorna över vår ekonomi. Eftersom vi har få tävlingar och få deltagare så drar vi inte in mycket pengar. Som ni alla vet är det pengarna vi drar in under 2015 som ligger som grund för det vi har att röra oss med 2016. SMFF är en generös bank och dubblar våra indragna pengar, dessutom kommer en litet bidrag till landslaget. Men rent krasst så ser jag att vi gör av med mer än vi drar in. Tänk även här "Outside the box" hur vi kan dra in pengar till grenen, sälja korv vid arrangemang, vad som helst. Vi har också en "surdeg" som kan drabba vår ekonomi. Det är en supporter som var med under VM i Frankrike som inte betalat sin vistelse i Frankrike. Denna faktura har dragits fram och tillbaka, men nu har Styrelsen i SMFF tröttnat och ställt ultimatum att betalar personen inte fakturan så dras pengarna från vårt konto, ett tungt avbräck i så fall på 3500 kr. Hoppas listorna jag har i handen är fel och att pengarna nu är inbetalda från den personen. Men ni förstår alla att allt sammantaget kommer att göra att vi får svårt att betala startavgift och bankett till landslaget nästa år som vi gjort tidigare. Jag ser i listorna att anmälningsavgifter från Norberg, Uppsala, AKM blivit inbetalade i år. Kan Lasse/Fido/Martin kolla hur det är med Vårmaxen och Hösttävlingen ? Hur är det med Inomhus ? Är några tävlingar genomförda och ska det betalas in några pengar till grenen ? Ni vet att det som ska in är 20 kr/startande senior och klass när det gäller "småklasser", sedan 100 kr/senior och klass i de stora FAI klasserna.Faktura ska beställas från Exp. Kolla om det blivit gjort för era tävlingar. Gör jag en gissning över vad vi drar in under året 2015 så hamnar det på ca 4000 kr i startavgifter, den summan dubblas och därtill kommer ett bidrag för laget på ca 7000 kr (Beror på hur många LL uppdrag SMFF har under året) allt sammataget blir ca 15000 kr, startavgiften till Mongoliet ligger på nästan 17000 kr.

Nästa år har vi en positiv trend i F1C ! Vi har tre personer som vill satsa på EM, vi har alltså chans till ett fullt lag ! Enda "problemet" är att dessa personer inte är kvalificerade enligt vårt UT system. Jag har ändå sagt att jag stöttar deras närvaro i laget till 100%. Jag hoppas jag kan övertyga resten av gänget i elits styrelse om detta också. Med ett fullt lag nästa år så kommer våra startavgifter att ligga på närmare 25000 kr, de pengarna kommer vi inte att ha. Så redan nu kan de som tänkt flyga i laget nästa år mentalt ställa in sig på att vi med största sannolikhet inte kan betala hela startavgiften för laget.

Det var en kort rapport ! Jag vill inte vara för pessimistisk, men tänk på att alla måste dra sitt strå till stacken, svenskt friflyg är i behöv av DIN insats !
Din klubb kan dra in nya flygare och pengar genom att ex samverka med skolan genom idrottslyftet. Vi får hjälpas åt med att få 2016 till ett kanonår för svenskt friflyg, vi ska flyga och ha kul, både på enkla småtävlingar samt under de verkliga tuffa förhållandena under mästerskapen !

En sen notis. Ett Elit läger kommer att äga rum på Bosön  7 - 8 november. Tyvärr var jag på VM och jun EM när anmälan skulle in så jag missade att passa denna fråga vidare till er. Nu verkar det som att det ev kan gå att få loss ett par platser till. Är du intresserad av detta så får du kontakta Bengt Lindgren direkt innan helgens slut. Jag kommer att vara på Bosön i alla fall och representera Friflyg.

Jag har skickat detta till de jag har mailadress till, ser du att någon i min lista saknas som borde få detta får du gärna passa det vidare.

Ha det så fint !

Pelle

ÄRBE

Antal inlägg : 8
Registreringsdatum : 10-03-29

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet