Friflyg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ordlista vore bra att ha!

4 posters

Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  Ingvar lör dec 19, 2009 12:53 am

Hej!
Fick senaste numret av Modellflygnytt idag och jag blir beklämd över alla förkortningar och akronymer som används utan vidare förklaring på uppslaget med info från SMFFs styrelse samt VO Elit. (Jag har bara bläddrat igenom utan att läsa vad som säges i den stora friflygartikeln)
Skall vi få ökat antal utövare måste vi vara tydliga med vad vi menar. Både här, på andra ställen, i SMFFs medlemsorgan.

Även begrepp behöver förklaras.

Jag tycker Vikipedia-idén är bra - att alla kan skriva korta förklaringar eller långa artiklar - allt sökbart, men även skall det vara "blädderbart" ung. som Nationalencyklopedien.

Som nybörjare har jag lättare att snava över alla konstigheter... jag kan samla på mig en radda med begrepp som behöver förklaras.

Själv är det i första hand linflyg jag sysslar med eftersom det inte finns särskilt gott om friflygare i min omgivning. Friflyget är Oldtimer gummi o segel, P-30 och litet KPG, samt friflygande skala.

God Jul! // önskar Ingvar Brämhult/Borås (registrerad i Kungsbacka MFK N33)
Ingvar
Ingvar

Antal inlägg : 16
Registreringsdatum : 09-12-19
Ort : Brämhult/Borås

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  ellge lör dec 19, 2009 2:14 am

Kul att ha dej här Ingvar.
Keep it up.
Hatbra / Ellge

ellge

Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 09-12-18
Ålder : 83

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  Robban ons jan 13, 2010 11:30 am

Hej Ingvar,
Att göra en ordlista är ju ingen dum idé. Men hur har du tänkt gällande uppbyggnad och vart skulle denna funktion ligga?
Sen är det ju svårt för mig (oss) som skriver detta att veta vilka ord som borde vara med. Vissa är ju givna men de som skriver artiklar osv. är ju rätt "blinda" för vad som bör förklaras närmare.

Men kom med en utvecklad idé så kan vi följa upp detta. Det är som sagt en bra idé!!

//Robban
Robban
Robban
Admin

Antal inlägg : 8
Registreringsdatum : 09-12-18

http://iof2.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=2372

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  Ingvar ons jan 13, 2010 11:14 pm

Ack ja - nu försvann alltihop jag skrivit....

Jag gör ett försök igen:

Jo - det finns säkert någon färdig applikation man kan använda för att göra en ordlista, helst med möjlighet till länkar och bilder precis som wikipedia.

Här är några vanliga ord som jag i viss utsträckning vet vad de innebär, men har fått jobba en del för att få veta:


Piggybacking (999 000 träffar på Google)
Snurrekrok 8 träffar
Regntermik inga träffar
Montrealstop 20 400 träffar
Kurvroder
Vinsch vet man inget tror man kanske att det är en sådan som man sätter på sin 4-hjulsdrivna bil där fram ...
Fuse (här fnns mycket att beskriva, inte bara sådan som lyfter stabben, finns ju även sådan som lyfter vingen, finns även en som släpper ner en trådrulle fäst vid ena vingspetsen. Och olika typer av timer kan man gärna ha med här

Elektronisk termikregistrering
Beacon och pejling


Gärna även en tämligen grundlig förklaring av de olika tävlingsklasserna

En form av "gummiskola" för nybörjare.
Några bra gummiknutar

skiss eller bild på startramp för segelmodell
Olika lösningar på hur olika saker kan kopplas in eller ur via kroken på en segelmodell


Det finns massor att samla ihop.
Man kan även beskriva vad de olika sakerna heter på andra språk.

Bästa hälsn. // Ingvar
Ingvar
Ingvar

Antal inlägg : 16
Registreringsdatum : 09-12-19
Ort : Brämhult/Borås

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  ellge fre jan 15, 2010 3:51 pm

Bra Ingvar och god fortsättning på året.

Hoppas att andra som har undringar över Friflygets "fikonspråk" hakar på och att vi alla hjälper till att reda ut vad det betyder.
jag kan börja.

Piggybacking är enkelt att man flyger på modell som redan ligger i termik. = Den bästa termikindikator som finns. Och bättre än fåglar.

Nu kan andra haka på tycker jag.
Hatbra / Ellge

ellge

Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 09-12-18
Ålder : 83

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  Ingvar fre jan 15, 2010 11:57 pm

OK Ellge,

Med sådana här förklaringar vinner friflyget inga nya vänner! Jag frågade för några år sedan på det då fungerande SMFFs forum och fick samma torra och fantasibefriade svar om du ursäktar.

Jag frågade sålunda en mycket gammal modellflygare för att få ett mer begripligt svar - hans förkaring var lysande och ungefär så här:

"Piggybacking! Håller dom fortfarande på med detta? Trodde det var stoppat för länge sedan! - Jo, piggybacking kallas det beteendet när ett antal segelpiloter inte kopplar loss utan springer omkring med modellen högt uppe i skyn, samtidigt som han/hon bevakar sina motståndare, speciellt de som tillhör de troligaste vinnarna. När man sedan ser att någon välrenomerad pilot kopplar loss gäller det att snabbt lura ut var termikblåsan är och springa dit och koppla loss. Upp till 40 minuter vet jag att folk sprungit runt med sina modeller..."

Visst låter väl detta som något man gärna vill se med egna ögon!!!! Och när man sett detta har man även sett så mycket annat att intresset för just friflygande segel är väckt.

Bästa hälsningar // Ingvar
Ingvar
Ingvar

Antal inlägg : 16
Registreringsdatum : 09-12-19
Ort : Brämhult/Borås

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  ellge lör jan 16, 2010 2:24 am

Ingvar.
Inte fan vet jag vem som svarade så dumt. Kan han vara så gammal att detta var något helt nytt eller att han missuppfattat det hela.
Eller så tillhör han dom som blev förbannade för att andra kunde det bättre. Och som aldrig ens orkade lära sig. För även detta måste läras in.
För piggybacking i sin ursprungliga form är att vänta på marken tills termik släpper och som indikeras av modell i termik.
Kan det egentligen bli enklare?
Hatbra / Ellge

ellge

Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 09-12-18
Ålder : 83

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  Ingvar lör jan 16, 2010 11:54 am

OK Ellge!

Här ser du att det behövs en ordlista som speglar verkligheten och är fullt begriplig för vem som helst. Den som förklarade var en som under sina glansdagar tävlat - eller i allafall varit närvanrande ihop med svenska laget - för Sverige i såväl EM som VM.

Här försvann en illusion - jag har tänkt mig att piggybacking i sin värsta form kan se ut såhär:

Det är en stor internationell tävling på en vidsträckt slätt - man kan här se ett 30-tal piloter springa runt på slätten med sin modell 100 meter ovanför huvudet. Ingen kopplar loss. Givetvis händer det att några trasslar ihop sina linor med varandra varvid regelrätta slagsmål uppstår (det är därför som friflygare måste ha så god fysik för att kunna ha en chans att hävda sig i dessa slagsmål) - allt medan de som tålmådigt bevakar "mästarens" agerande. Helt plötsligt - efter kanske 25 minuter - så kopplar "mästaren" loss och nu kopplar flertalet av de andra också loss, medan de som är litet för långt bort från "mästaren" svär oerhört hemska eder som ekar över slätten.

Detta är den bild jag fått av tävlingar på elitnivå och jag tycker att sådant här borde vara en given publikmagnet. Men om det nu är som du säger att man står på marken och kastar grästussar så blir ju det hela skäligen ointressant för den oinvigde att beskåda.

Jag kanske skall hålla mig till linflyg och oldtimerflyg - här är modellerna iallafall vackra skönheter såväl på marken som i luften. Jag har även förstått att friflyg på elitnivå kräver att man har det senaste och detta är inget man bygger själv utan allting köps färdigbyggt och färdigtrimmat - bar ta upp ur kartongen - kolla "mästarens" beteende och starta.

Bästa hälsningar // Ingvar

PS I morgon söndag 17/1 kl 11 är det friflygträgg på Hullsjön sydost om Trollhättan. Vi träffas hemma hos Jarl Olsson. Eftersom det är sjöis kan jag inte flyga P-30 eftersom jag inte har någon stooge som funkar på is. Det får väl bli litet KPG och kanske en segelmodell "Kid" byggd av en originalbyggsats från 40-talet - spv 60 cm. Gladan får ju alltid vingbrott när det blåser... och Lasse Larssons SkyLady blir nog inte färdig detta år heller.... DS
Ingvar
Ingvar

Antal inlägg : 16
Registreringsdatum : 09-12-19
Ort : Brämhult/Borås

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  ellge lör jan 16, 2010 3:19 pm

Hej.
Visst ser det ut ungefär som du beskriver på stora tävlingar. Att fler än en är uppe samtidigt och oftast nedströms någon man tror är bra på att leta upp termik. Men oftast inte fler än 4-5 stycken. Resten väntar på marken och kollar. Dom senare har ju dessutom koll på andra i luften.

Som du beskriver det hela, eller den du pratat med, har jag ALDRIG upplevt det på dom EM och VM jag varit på. Eller för den del Värkdscuptävlingar, där fler kan vara i luften samtidigt. Rekommenderar att du åker till Skåne i sommar och kollar själv.

Det här är vad som ursprungligen var piggybacking. Började långt innan någon uppfann snurrekroken.
Den sker från marken. Att språkbruket gjort att man även kallar dom fåtal som ligger bakom för piggybacking är en annan sak. Detta gäller segelmodeller utan framdrivning.
Övriga segelmodeler som gummi och motormodeller får piggybacking utföras från startlinjen.

För övrigt måste inte Friflygare ha god fysik för att utföra själva starten. Eller för att hämta modelen efter start. Utan för att klara den mentala påfrestning som det innebär att tävla på elitnivå.
Vilket gäller i all tävlingsidrott på elitnivå. T.ex. har dom bästa schackspelarna grymt bra fysik. Och inte är det för att orka gå runt bordet då och då.

Sedan måste jag nog gå emot dej vad gäller modeller och att man måste ha det senaste. Varför det? Är inte Friflyg i första hand att hitta termik?
Och i så fall vad har modellens ålder med detta att göra? inte ett skit!

Jag har en klubbkamrat som vann 5 SM i motorklassen med modeller som hade halva prestandan mot dom bästa. Men han var klart bäst på att plocka termik, Utan andra hjälpmedel än sig själv och att kunna tolka naturen mm. Börje Börjesson är namnet och han låg dessutom bakom andra AKMG flygares framgångar på 50 och 60 talen och den som lärde mej det mesta om hur termik fungerar. Går för övrigt bra att utnyttja vid segling med båt.

Jag tror att allt dösnack som skrivs om termik kommer från dom som aldrig lärt sig vad det handlar om.


Hatbra / Ellge

ellge

Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 09-12-18
Ålder : 83

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  Fido mån jan 18, 2010 5:05 pm

Håller med Ellge, friflygare är helt beroende av termik-kunskap. Vi som flyger de minsta klasserna (HKG, KPG) är mer beroende av det än övriga, men även toppmoderna F1A/B/C missar max om de sitter i sjunk istället för lyft. Oscar Findahl vann SM i F1H med träkärra och rakkrok efter flyoff mot 2 toppmoderna Makarov-byggda kolkärror med eltimer, borde vara bevis nog Ingvar? Razz Vill du lära dig mer om termik, träna mycket med dina fina KPG!
Fido
Fido

Antal inlägg : 2
Registreringsdatum : 10-01-13
Ålder : 53
Ort : Trollhättan

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  ellge mån jan 18, 2010 5:17 pm

Fido skrev:Håller med Ellge, friflygare är helt beroende av termik-kunskap. Vi som flyger de minsta klasserna (HKG, KPG) är mer beroende av det än övriga, men även toppmoderna F1A/B/C missar max om de sitter i sjunk istället för lyft. Oscar Findahl vann SM i F1H med träkärra och rakkrok efter flyoff mot 2 toppmoderna Makarov-byggda kolkärror med eltimer, borde vara bevis nog Ingvar? Razz Vill du lära dig mer om termik, träna mycket med dina fina KPG!

Kul att se dej här Fido. sunny
Är helt med dej, men kan tillägga att just handluns var något som vi i AKMG använde för att träna upp känslan för termik och det som är runt omkring.
Moroten i handlunsens barndom var den förening som vi startade i klubben ungefär samtidigt som vi startade handluns i Sverige.
Bortflugna Handlunsars Förenining eller klubb som vissa kallade den. BHF Very Happy
Träna på varje gång ni är ute. Ställ er med ryggen mot vinden och bara känn hur det ändrar sig. Så lätt och ändå så svårt. Det är vad man gör det till.
Hatbra / Ellge

ellge

Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 09-12-18
Ålder : 83

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  Ingvar mån jan 18, 2010 10:50 pm

Ellge och Fido!

Nu har väl denna tråden spårat ur?

Jag efterlyser en ordlista med livfulla förklaringar.

Man måste börja någonstans oavsett om termik finns eller inte.

Jag har fått ett mail som säger att det allra mesta kan den okunnige hitta med hjälp av internets sökmotorer. Jag menar att det är häri som problemet ligger. Jag blir nyfiken på vad det är för något man tävlar med i Gladiatorernas posttävling - F1Ap. Jag får då träff på Uppsala läns lantmäteri, datorsimulerad formel-1- videos och alla möjliga sneträffar.

Jag förstår inte Ellges njugga inställning till att dela med sig av det man vet och som kan vara till nytta för intresserade.

Och - Fido - hade du varit med i går på Hullsjön i detta blåsiga väder och rejält mulet - där fanns termik ! Det hade jag aldrig trott - men Lasse Larsson sade bara på sitt trygga sätt att det är klart det finns termik - det är ju nästan blidväder.


Ellge - förklara då för en som är nybörjare men redan halvgaggig (fyllt 58 år) hur termik uppstår! Jag har läst och hört att man skall titta på träden och på fåglarna. Mitt ute på en frusen sjö finns inga träd - de är hundratals meter bort! Och jag såg bara en koltrast när jag parkerade bilen! Att en termikblåsa kan bildas över mörka ställen på en åker begriper jag. Men termik en mulen dag där marken sannolikt är kallare än luften ?????
Även den s.k. regntermiken som tydligen är välkänd bland fullskalaflygare - vad är det ?

Bästa hälsn. Ingvar
Ingvar
Ingvar

Antal inlägg : 16
Registreringsdatum : 09-12-19
Ort : Brämhult/Borås

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  ellge mån jan 18, 2010 11:23 pm

Hallå Ingvar.
Vad du får upp på en sökmotor har väl inte med vare sig grundfrågan eller det du anser vare en urspårning att göra.
Fråga Martin, han kanske vet.
Du efterlyser en ordlista. Nån måste göra den, vem?
Jag är inte ett skit intresserad av livfulla förklaringar, det finns PR folk som håller på med sånt. Jag säger som jag tycker att det är.
Jag letar inte så värst mycket på nätet, så jag har lite svårt att svara på detta.
Sedan är det så att vill du ha reda på något, så lägg om stil och glöm att andra skall anpassa sig till dej.
Jag delar alltså med mej av det jag vet på mitt sätt. Passar inte det gå till nån annan som kanske är lättare att gulla med.
Att förklara saker som man bara kan förklara på ett fält är snudd på meningslöst via burken.
Termik finns alltid. I alla väder och alla temperaturer.
Någonstans värms en viss del av luften upp och när den uppvärmda luften blir tillräckligt stor, så släpper den marken och stiger. Varm luft stiger.
Termik! Som finns över vattenytor och utnyttjas av kappseglare. Över isar, i regn mm.
Synd att inte Lasse förklarade närmare när ni ändå är ute på ett fält. Då kan man ju oxå kanske visa vad som händer.
Att titta på naturen och fåglar har ju inte med uppkomsten av termink att göra. Det är ju bara tecken på att den finns.
Regn och termik har nog dom flesta tävlande upptäckt att det finns termik i. Begreppet "regntermik" har jag aldrig hört.
Så nu har du själv hjälpt till att denna tråd spårat ur.
Och via nätet kan du inte lära dej mycket hur du skall få din modell in i blåsan.
Ingen av dom som lyckats i Friflyg har fått nåt gratis. Träning gäller.
Hat / Ellge

ellge

Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 09-12-18
Ålder : 83

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  Ingvar tis jan 19, 2010 12:20 am

Du är härlig Ellge!

Raka puckar!

Men med din inställning tror jag inte friflyg kommer att få någon större popularitet bland de som är litet nyfikna.
Detta här är ju en helt öppen sajt som vem som helst kan "ramla in på". Det är självklart att du och en handfull till inte behöver någon hjälp. Men jag är säker på att uppslutning till friflyget är nödvändigt för att det inte skall dö ut! Alla som börjar med friflyg måste ju inte nödvändigtvis ha ambitionen från början att bli bäst - detta kanske kommer sedan ifall man är tävlingsmänniska.

Du kan ju fundera på varför jag i nästan varje nummer av AMI (Aero Modeller International) kan se namnet Findahl och även se såväl far som son på foton, men alltför sällan ser något om denna framgångsrika familj i SMFFs medlemsorgan.

Det gäller att synas och att göra det på ett för flertalet intresseväckande sätt.


Och...

...i den här tråden finns väl liv? Vissa delar kan man saxa och lägga i en "ordlista". En bra början!


Hur var det nu med klass F1Ap ? Hur skall det bli fler utövare om ingenstans en simpel och begriplig förklaring finns?

Bästa hälsningar // Ingvar
Ingvar
Ingvar

Antal inlägg : 16
Registreringsdatum : 09-12-19
Ort : Brämhult/Borås

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  Robban tis jan 19, 2010 12:52 am

Detta blev ju en skoj disskussion! Smile

Men jag är lite inne på Ingvars tanke, en ordlista är ju till för de som inte redan vet vad ordet betyder. Vilket gör att förklaringen för den kunnige kan verka lite löjligt enkel eller liknande.

Men att disskutera ämnet är ju ett mycket bra sätt att få fram bra förklaringar om man som redan sagts, klipper lite och klipper in en bra förklaring.

F1Ap har samma regler som F1A. Det som skiljer (om jag är rätt informerad) är endast att den flygs som en enklare klass, tävliongen behöver inte sanktionsansökas via SMFF.
Men som sagt, samma regler gäller för F1Ap som den vanliga F1A klassen!

Ett annat ord du tänkte på: Fuse eller DT (De-Thermalise)
Detta är alltså att "Ta sig ur en termikplåsa" om man översätter detta.
Och som du skrev, det finns ju väldigt många olika sätt att Fusa sin modell. Från början använde man sig inte av någon fuse, sedan brännfusen. Varpå många olika sorters av urvärk användes för att numera använda en "dator" för att kontrollera servon i modellen som styr blandannat bakvingen (stabben) och dess olika vinklar under planets färd.
Tyvärr är jag inte någon duktig skrivare, så att förklara detta på ett roligt sätt måste jag nog tyvärr ifrånsäga mig..

//Robban
Robban
Robban
Admin

Antal inlägg : 8
Registreringsdatum : 09-12-18

http://iof2.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=2372

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  ellge tis jan 19, 2010 3:00 am

Ingvar skrev:Du är härlig Ellge!

Raka puckar!

Men med din inställning tror jag inte friflyg kommer att få någon större popularitet bland de som är litet nyfikna.
Detta här är ju en helt öppen sajt som vem som helst kan "ramla in på". Det är självklart att du och en handfull till inte behöver någon hjälp. Men jag är säker på att uppslutning till friflyget är nödvändigt för att det inte skall dö ut! Alla som börjar med friflyg måste ju inte nödvändigtvis ha ambitionen från början att bli bäst - detta kanske kommer sedan ifall man är tävlingsmänniska.

Du kan ju fundera på varför jag i nästan varje nummer av AMI (Aero Modeller International) kan se namnet Findahl och även se såväl far som son på foton, men alltför sällan ser något om denna framgångsrika familj i SMFFs medlemsorgan.

Det gäller att synas och att göra det på ett för flertalet intresseväckande sätt.


Och...

...i den här tråden finns väl liv? Vissa delar kan man saxa och lägga i en "ordlista". En bra början!


Hur var det nu med klass F1Ap ? Hur skall det bli fler utövare om ingenstans en simpel och begriplig förklaring finns?

Bästa hälsningar // Ingvar

Hej igen.
Jag är frågande till hur den här tråden både spårat ur och hur du tolkar det hela.
Du börjar med piggybacking och jag förklarar hur det är. Att du tydligen hänger kvar vid dom felaktigheter nån talat om för dej, kan jag inte hjälpa.
Även ämnet termik verkar krångla till det. Jag tror inte att korrekt info skrämmer nya, däremot gamla, vilket jag hörde en massa dravel runt i samband med utställningen på 5:ans torg. Av gamla Friflygare som när dom inte hänger med längre tycker det är roligare att sprida lögner och annan skit om det som Friflygarna på elitnivå håller på med. Ibland tror jag att dessa människor inte vill veta.
""det var bättre förr när det var sämre""
Gammalt ordspråk från räddningstjänsten i Göteborg som alltid drogs på 60-talet när nån gnällde.
Friflyg handlar i stort sett bara om att hitta termik. Och träna sin fysik. Allt annat är bisaker. Det går att sätta sina maxar utan att ha det senaste i modellväg. På vår världscuptävling flög Ossi Kilpilainen fullt och gick till fly-off. Lasse Larsson gjorde likadant, fast avstog fly-offen. Hitta termik var det.
Att du hittar Pelle i internationell press beror kanske på att han är bäst och att folk där lyssnar på vad han har att säga.
Tyvärr gäller inte samma regler i Mfn, även om han har fått chansen att skriva rätt mycket. Mfn styrs av nya breddgrenen.
Om du kollar hur många som har varit inne och registrerat sig, så ser du inte många. Detta beror enl. min mening på att SMFF:s hemsida suger stort.
Finns väl på Friflygets hemsida och kunde marknadesföras mera.
Jag är inne på 3 svenska cigarrsidor och dessa 3 växer med en massa människor hela tiden. Mun till öra metoden.
F1A p lämnar jag glatt till dom som flyger denna klass och som skapat den och sen i stort sett inget mer. Förening för inbördes beundran kanske?

Hatbra / Ellge

ellge

Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 09-12-18
Ålder : 83

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  ellge tis jan 19, 2010 3:14 am

Hallå Robban.
På nåt sätt lär du ju vara den som styr upp det hela.
Och det viktigaste är väl att folk hittar hit. För då kan maj ju t.ex. bearbeta en kommande ordlista.
Ingvar har ju börjat, men det måste ju finnas en massa annat än dom ord han kom med.
Hatbra / Elllge

ellge

Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 09-12-18
Ålder : 83

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  Ingvar tis jan 19, 2010 8:14 am

OK Ellge!

Vad jag menade när jag skrev om Findahl och AMI (Aviation Modeller International) var att detta är en kommersiell publikation som har en redaktion som avväger vad som läsarna kan vara intresserade av. Om du jämför med Modellflygnytt som är i första hand ett medlemsorgan för ett förbund inom riksidrottsförbundet, så är det ingen rak linje, speciellt om man jämför med andra motsv. förbund text SOFT (orienteringsförb). MFN har litet för mycket bilder och för lite text, och alldeles för få resultattabeller.
Varje tävlingsgren borde ha en fast spalt i varje nummer.

Det borde sett annorlunda ut.

SMFFs nuvarande hemsida vill jag inte ens kommentera.

Bästa hälsn. // Ingvar

PS. Idag är det iallafall tisdag och i Kungsbacka träffas ett muntert gäng linflygare i varierande åldrar. DS
Ingvar
Ingvar

Antal inlägg : 16
Registreringsdatum : 09-12-19
Ort : Brämhult/Borås

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  ellge tis jan 19, 2010 1:12 pm

Hej,
Håller helt med dej om Mfn. Verkar som om man vill ha ett fast antal sidor och imponerande layout i första hand.
Att man sedan låter dåliga skribenter som Conny och Bosse husera fritt innebär bara att Mfn får det innehåll som dessa själva tycker är kul.
OK, Bosses artiklar om radioproblem mm. är kanske bra, men resten är bara blaj. Och Conny är tyvärr tråkig att läsa. Spelar ingen roll om det är Mfn, lokatidningen i Torslanda eller om Harleys. Man känner igen stilen och den är tråkig.
Sedan är nog en stor bov SMFF:s ordförande Beng Lindgren. Det är han som skall se till att tidningen blir bredare. Men Pressbyrån verkar viktigare än dom aktiva modellflygarna.
Fast detta är ett jobb för Robban att ta tag i inom Elitgrenen. Tror att alla utan chefen Rolf håller med, för han får ju med hur mycket av "töntklassen" skala som helst. Ta ett snack med dom övriga om detta Robban, så kanske Rolf kan föra det vidare.
Ett förbund inom RF kan inte bara hålla på med breddverksamhet. Då dör förtroendet till slut.
Hemsidan har alltid varit katastrof. Troligtvis för att någon tror han kan nåt. För det kan inte vara en hon. Finns inte så tafatta damer.
Ha det så kul i Kungsbacka. Inga radioflygare?
Hatbra / Lasse
Förklaring till att jag kallar skala töntklass.

Jo det är så att jag inte anser att byggskicklighet är en idrott, det är hantverk. Ok för att ha med det i klasserna, men byggskickligheten får alldeles för bra betalt i förhållande till flygningen. Lyft fram skickligheten i att flyga istället.

ellge

Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 09-12-18
Ålder : 83

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  Ingvar tis jan 19, 2010 11:52 pm

Hur gick detta här till Ellge?

Jag håller med dig i allt i ditt senaste inlägg! Fast friflygande skala kräver mer än bara att få ett skal att se bra ut - jag antar att det i första hand är det radiostyrda skalaflygandet du avser.

Alltså - SMFF är ju inordnat under Riksidrottsförbundet. Man kan nästan utan större detektivförmåga att idrott som ingår i namnet just syftar på att man rör kroppen och använder hjärnan inkl. alla sinnen. Friflyg är väl det närmaste detta man kan komma inom hela flygsektorn - fullskalaflyg inräknat - medan det s.k. söndagsflygandet (=bredd?) är mer av karaktären social sammankomst och är oftast mycket trevligt - men idrott ?.........???

Jag kan meddela att jag precis kommit hem från linflygartisdagen i Kungsbacka. Det är ju mest byggverksamhet under vintertid - nu är det dessutom snö på fältet så det är inte så lockande att ta upp en stuntkärra.
Eftersom du är så förtjust i det elementärt klassiska så är det faktiskt två linflygare som precis bygger var sin handluns från en beskrivning i MAN 1963. Det är alltså inga sådana man håller i "örsnibben" och svingar iväg utan sådana man kastar över axeln.

Om du inte har något bättre för dig är du alltid välkommen till en fika med linflygarna. Vi brukar finnas i eller invid klubbstugan vid Inlag varje tisdag oavsett väderlek året om - säkrast är från kl 16 och fram till 19.30-tiden. Du känner säkert de flesta "gubarna" (iallafall Alf, Sven-Erik och Kauko). Inte sällan kommer även någon RC-flygare in och fikar och tittar på våra konstiga grejer...
Denna inbjudan gäller f.ö. alla som är intresserade - vi brukar alltid ha kaffe färdigt, likaså något fikabröd.

Bästa hälsningar // Ingvar


PS - nu har iallafall ordlistetråden spårat ur fullkomligt , men det var ju iallafall jag som startade den... Embarassed DS
Ingvar
Ingvar

Antal inlägg : 16
Registreringsdatum : 09-12-19
Ort : Brämhult/Borås

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  ellge ons jan 20, 2010 3:21 pm

Hej.
Jo visst är det RC skala jag tänker på. Där jag tycker att somliga av dom bästa är ganska bedrövliga att flyga. Och det märkliga att av dom som flög hem ett VM (Stand Off) i Canada för en massa år sedan gjorde det på att dom var bästa flygarna. Samma personer med Lasse Helmbro i spetsen vill att bygget skall premieras högre. Är det sedan underligt att Sverige inte kan prestera bättre idag.
Shack räknas som idrott! Så var går gränsen? Jag vet inte, men jag anser inte att hemmapul i månader och år skall räknas dit i alla fall.
Filar VM hålls ju som nåt inofficiellt VM i finmekanik. Faktiskt mer idrott än skala, då uppgifter skall utföras inom bestämd tid och sedan bedömas.

Kungsbacka kan ju vara kul att titta till nån gång.

Håller med, om nåt ät OT, så är det väl detta. Vad göra?
Jo att vi får ta det som det kommer och låta "admin" röra runt och sätta nya rubriker och flytta över lämpliga stycken. Ex Ordlistan.
Att ämnen spårar ur på öppna forum är bara att acceptera, annars tror jag att många som vill skriva skiter i detta.
Jag jämför med cigarrforumen, där det spånas friskt mellan varven. Och där dom flesta på dessa forum tar cigarrökning jävligt seriöst. Mycket likt vin och whisky vänner och deras sätt att hålla sig till dessa drycker.
Jo jag tillhör dessa kategorier oxå. lol!
Hatbra / Ellge

ellge

Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 09-12-18
Ålder : 83

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  ellge ons jan 20, 2010 3:28 pm

Hej igen.
Ordlista vore bra att ha!
Detta var rubriken från början.
Jag tycker att vi skapar en ny tråd som bara heter.

ORDLISTA

Och orden i bokstavsordning. Jag vet inte hur man gör, men det ger sig med tiden.
Och där ev. diskussioner förs på annat håll. Och lömplig text kopieras över.
Hat / Ellge

ellge

Antal inlägg : 25
Registreringsdatum : 09-12-18
Ålder : 83

Till överst på sidan Gå ner

Ordlista vore bra att ha! Empty Sv: Ordlista vore bra att ha!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet